Om du har bestämt dig för att skaffa städhjälp på Lidingö ska du fortsätta läsa! Här har vi samlat lite information och tips inför städningar och kontakter med städfirmor.
Vanligtvis när man hör av sig till en städfirma är det för att man vill ha hjälp med hemstädning eller flyttstädning, åtminstone som privatperson. Företag brukar istället beställa kontorsstädning, städning av trapphus, byggstädning o.s.v. Men vad ingår då i en hemstädning respektive flyttstädning? Det kan du läsa om här:
En hemstädning är helt enkelt en städning av hemmet. Här gör man rent alla öppna ytor som bänkar, golv och öppna hyllor. Dammsugning och våttorkning får bort både damm och smuts effektivt! Soptunnor och matavfall bär man ut så att det inte bildas en unken doft i hemmet och dessutom rengör man såklart våtutrymmen som dusch, toalett och kök. Det som man själv oftast tycker är tråkigast så det är otroligt bekvämt att någon annan tar hand om det!
När det kommer till just hemstädning är det vanligast att man beställer tjänsten i abonnemangsform men det brukar även gå att beställa enskilt om man bara känner för att ta lite tid från sådana sysslor.
En flyttstädning fungerar på ungefär samma sätt som en hemstädning. Skillnaderna är att man gör mycket mer och mycket noggrannare. Istället för att bara ta de öppna ytorna går man in i varenda vrå och hörn för att få bort all smuts. Dessutom avkalkar man duschområden och putsar fönster så att man kan se ut ordentligt. Man brukar även rengöra avlopp och tömma dem så att det inte blir stopp direkt för de som ska flytta in. En mer omfattande städning helt enkelt!
Vid besiktningen kan det vara bra att både du och de nya ägarna kollar på om allt ser bra ut. Du bör vara med eftersom det är du som har kontakten med städfirman och de nya ägarna bör vara med eftersom det är de som ska flytta in.
Vad ska man tänka på när man beställer städning?
Man kan göra en hel del för att förbereda inför städandet:
– Plocka undan dina saker så att städaren kommer åt ytorna ordentligt. Det är inte dennes ansvar att lägga rätt saker.
– Berätta om eventuella klagomål direkt så att de hinner åtgärdas i tid! Det är inte en speciellt bra idé att vänta någon vecka innan du klagar, logiskt nog.
– Prata om priset i förväg så att du vet ungefär hur mycket det hela kommer att kosta. Det minskar risken för konflikter senare.